Ak si chcete pozriet dalšie moje stránky ta kliknite SEM

Lara croft kolébka života

10. srpna 2009 v 14:32 | Misaki Tanaka |  Tomb Raider


Lara Croft - Tomb Raider:
Kolébka života

Lara je zpět a je mužnější než kdykoli předtím...
Tomb Raidera 2 si můžeme vyložit různě. Avšak nejpravděpodobněji jej lze chápat jako příkladnou ukázku komerčního tahu na bránu a nikým neskrývaný výsměch těm (naivním), kteří si od pokračování slibovali něco jako "film". Přiznejme si to otevřeně - první Tomb Raider mohl být čímkoliv, jen ne kvalitním snímkem. Po všech stránkách odfláknutá parodie Indiana Jonese však vydělala pořádný balík peněz (cca 300 milionů dolarů), a tak není divu, že se před nějakým tím pátkem sešel filmařský štáb podruhé, aby započal práce na volném pokračování. Angažování zkušeného režiséra a někdejšího kameramana Jana de Bonta slibovalo společně s výroky typu "dvojka bude nesrovnatelně lepší" dobrý výsledek. Jenomže co se nestalo - muž, který na svět přivedl takové trháky jako Nebezpečná rychlost nebo Twister, zkolaboval již na startovní čáře a… natočil ještě horší film, než jakým byla jednička. A to je svým způsobem obdivuhodné.
Příběh Kolébky života je "našlehán" přesně tak, aby Lara navštívila co nejvíce rozmanitých lokací a vystřídala pokud možno veškeré oblečky ze svého šatníku. Jak název napovídá, klíčovou roli ve filmu sehrává tzv. kolébka života, což je místo, kde je ukryta legendární Pandořina skříňka. Bájná věc v sobě skrývá zbraň nepředstavitelné moci - může přinést nejenom život, ale také smrt. Zatímco Lara má s Pandořinou skříňkou jen ty nejčistší úmysly, její sok a úhlavní nepřítel Jonathan Reiss by ji raději použil jako prostředek k devastaci. Tolik k nástinu děje. Následující vývoj událostí je totiž zřejmější než začátek nového školního roku - Lara bude muset opustit své honosné sídlo, navštívit spousty zemí a zabít mnoho odpůrců demokratického režimu…
Jak je patrné, zápletka se příliš neliší od prvního Tomb Raidera. Díky toho se dostavuje nejen celá řada klišé, ale i jeden z mála kladů. A tím jsou exteriéry. Nádherné lokace Hongkongu, Tanzanie či Číny mají za úkol jediné: zaměstnat váš zrak a odvrátit pozornost od stupidit nastřádaných v příběhu. To se jim však daří tak z dvaceti procent.
Je bez debat, že případný úspěch filmu bude ležet výhradně na představitelce ústřední role. Koneckonců nebýt jí, těžko by došlo na pokračování. Jolieová má totiž dar - oplývá sexappealem a v jednotlivých oblečcích jí to sekne bez ohledu na velikost výstřihu.
Pakliže se někdo spokojí pouze s tím, jak Angelina vypadá, bude zřejmě spokojen. Ale co ostatní, řekněme náročnější? Do jaké míry budou ochotni tolerovat inspiraci počítačovou hrou? S následující námitkou z úst člověka, který PC předlohu hrával, můžete buďto souhlasit, nebo ne. Už v původním filmu mi vadilo, jak si Jolieová hraje na někoho, kým ve skutečnosti očividně není - nicméně se nejednalo o nic, co by se nedalo odbýt ledabylým mávnutím rukou. Ve dvojce je však její výkon doveden do samotného extrému (opět dodávám, že z mého pohledu). Problém Jolieové spočívá v tom, že hraje chlapa… chlapa v sukni (nejspíš podle scénáře). A věřte mi - pozorovat ženu (za normálních okolností ztělesnění něhy a lásky), jež si na bojišti počíná sebevědoměji než David Beckham při standardních situacích a která je "drsnější" než povrch smirkového papíru, bolí více než deset ran jonesovským bičem na holou. Ve chvílích, kdy Lara "kosí" jednoho záporáka za druhým a přitom přes své napumpované rty cedí ty nejsušší hlášky, které by měl problém utrousit i bosý John McClane, v nitru svého těla divák nepřekřičí hlas dovolávající se přirozenějšího pojetí. Požadovat, aby se Lara při každém výstřelu z pistole psychicky zhroutila (tak jako Honza Nykl, když mu na WC jisté ubytovny došel toaleťák), by bylo holým nesmyslem, ale trocha té střízlivosti by zajisté neuškodila.
Jelikož se ovšem jedná o oddychovou podívanou, při které rozum dostává pořádně do těla, na nějaké herecké etudy rychle zapomeňte. Zbylí herci ve filmu jsou nevýrazní (pouze odříkávají přihlouplé repliky) a na jejich výkonech je hodně patrné, pod jakou režií pracovali. U podobných snímků jde totiž v prvé řadě o akci vyšperkovanou nejrůznějšími digitálními triky.
Dobrá tedy… ale to by ovšem musela akce za něco stát. Podobně jako v jedničce se dočkáme něčeho, co by mělo vzbuzovat napětí. Ke škodě platících diváků se tak ale neděje. Akce je nudná a dvourozměrná. Ze zaběhlého stereotypu nevybočují ani triky, jejichž kvalita neodpovídá přímo úměrně vysokému rozpočtu. Zatímco laciné efekty lze nejspíš přičíst na vrub snaze tvůrců přiblížit se co nejvíc počítačové grafice (:)), stagnující hladina adrenalinu ve scénách, kdy Lara skáče a střílí, je důsledkem znuděné a nevýrazné režie. Jak se zdá, de Bont definitivně vybředl, a jestliže se mu v budoucnu podaří zopakovat úspěch Nebezpečné rychlosti, bude to zázrak srovnatelný se zacelením ozónové díry.
Výsledné bodové ohodnocení tedy chápejte jako recesi a únik z možné slovní přestřelky se zarytými příznivci Lařiných "dobrodružství". Ti druzí nechť si od oné stovky odečtou padesát bodů. Pak bude hodnocení, myslím, objektivní.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Hlasujte za ankety...a zapojte sa do sútaží................dakujem...!!!!!!!!!!